Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Роз'яснення надаються судам, прокурорам, адвокатам, юристам, представникам засобів масової інформації та іншим особам, які беруть участь у судовому засіданні у якості сторін, третіх осіб, або знаходяться в залі судового засідання на законних підставах («вільні слухачі»), - з метою забезпечення правильного та однакового застосування законодавства в процесі розгляду судами України цивільних, кримінальних, адміністративних, господарських справ в частині забезпечення реалізації положень ч. 3 ст. 11 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та гарантування права на проведення в залі судового засідання фотозйомки, відео- та аудіозапису з використанням портативних відео- та аудіотехнічних засобів.
Зокрема, вперше надано визначення портативного засобу (пристрою), яким слід вважати пристрої, які здатні до роботи (фотозйомки, відео- та аудіозапису) при переміщенні у просторі та які за своїми властивостями можуть функціонувати без обов’язкового стаціонарного встановлення та без обов’язкового безперебійного живлення від мережі. При цьому, саме використання портативного пристрою за допомогою штативу чи іншого допоміжного обладнання не впливає на визначення даного пристрою як портативного, та не засвічує належність пристрою до стаціонарного, оскільки портативний пристрій може функціонувати і без застосування такого допоміжного обладнання.
Відзначається, що положення ч. 3 ст. 11 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» (зокрема, в частині реалізації права на проведення в залі судового засідання фотозйомки, відео- та аудіозапису з використанням портативних відео- та аудіотехнічних засобів без отримання окремого дозволу суду) підлягає неухильному дотриманню та застосуванню органами державної влади та всіма іншими суб’єктами відповідних правовідносин.
Відмова окремих судів у застосуванні чинної норми права, - ч. 3 ст. 11 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» (та будь – які обмеження зацікавленої особи у реалізації гарантованого права на вчинення фотозйомки, відео- та аудіозапису судового процесу за допомогою портативних пристроїв) - з посиланням на колізію чи інші суперечності в законодавстві, - є такою, що не відповідає вимогам верховенства права, і такою, що має спрямування на обмеження конституційного принципу гласності судового процесу та тягне за собою відповідальність передбачену законодавством.
Пояснюється, що введення в дію Закону № 192-VIII не створює правової колізії в застосуванні законодавства (між положеннями ч. 3 ст. 11 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та положеннями ЦПК, ГПК, КАС, КПК): Закон № 192-VIII не передбачає інший порядок вирішення питання про дозвіл на проведення фотозйомки, відео- та аудіозапису з використанням стаціонарної апаратури чи трансляції судового засідання. Натомість, Закон № 192-VIII доповнює обсяг процесуальних прав осіб на використання не тільки аудіотехнічного портативного пристрою, але й портативного пристрою для проведення фото-, відеозапису судового процесу, - без необхідності отримання окремого дозволу суду.
Приймаючи до уваги окремі застереження про можливе порушення особистих немайнових прав учасників судової справи в зв’язку фотозйомкою, відео- та аудіозаписом в ході судового засідання, звертається увага на те, що закон регламентує порядок здійснення відео фіксації судового процесу, як процесу відправлення правосуддя, а не окремої фізичної особи при здійсненні майнових чи особистих немайнових прав у цивільних відносинах. Цим самим будь – які посилання фізичної особи на порушення її особистих немайнових прав у разі здійснення відеофіксації судового процесу, - виключаються.
Не приймаються до уваги посилання суддів чи інших учасників справи на необхідність подання клопотання, з'ясування думки учасників справи та отримання дозволу суду на проведення відеофіксації судового процесу з використанням портативних засобів, - оскільки такі посилання не ґрунтуються на законі. Водночас, дозвіл суду потребується винятково у разі проведення відеофіксації за допомогою стаціонарної апаратури та у разі прямої трансляції судового процесу.
Увагу зацікавлених суб’єктів звертається на тому, що право на здійснення фотозйомки, відео- та аудіозапису з використанням портативних відео- та аудіотехнічних засобів реалізується без отримання окремого дозволу суду, - що виключає можливість розгляду судом по суті та вирішення заяв (клопотань) про отримання такого дозволу. Отримавши заяву (клопотання) про надання дозволу на вчинення вище зазначених дій, суд роз’яснює заявнику його безумовне право на здійснення фотозйомки, відео- та аудіозапису з використанням портативних відео- та аудіотехнічних засобів на підставі ч. 3 ст. 11 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та без отримання окремого дозволу суду.
Передбачається, що невиконання (недотримання, порушення) положень ч. 3 ст. 11 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» (зокрема, в частині забезпечення реалізації права на проводення в залі судового засідання фотозйомки, відео- та аудіозапису з використанням портативних відео- та аудіотехнічних засобів без отримання окремого дозволу суду) тягне за собою відповідальність, передбачену законом в залежності від фактичних обставин протиправної поведінки (в тому числі, - постановлення завідомо неправосудного рішення або ж перешкоджання професійній діяльності тощо).
Повний текст оприлюднено: http://open-court.org/importants/11512/
Джерело: open-court.org